Waarom de meeste mensen niet echt herstellen van een burnout

Het aantal mensen met  een burnout stijgt nog steeds. Uit een in 2012 gehouden enquête van TNO en CBS bleek 13% van de werknemers hoog te scoren op een burnoutschaal gebaseerd op vragen over emotionele uitputting.* We kunnen dus wel stellen dat burnout een serieus probleem is, wat een serieuze aanpak vereist. Toch gaat het daar vaak fout.

Vaak kom je ter behandeling bij een eerstelijns psycholoog terecht. Soms bij een (tweedelijns) psychotherapeut of een psychiater. Middels gesprekken proberen deze deskundigen te achterhalen waardoor de burnout is ontstaan. Er wordt gekeken naar de verdeling tussen draagkracht en draaglast, stressoren en persoonlijkheidskenmerken. Je krijgt tips hoe je stress kunt verminderen en je leert ontspanningsoefeningen. Met wat geluk wordt er middels cognitieve gedragstherapie ook gekeken naar de belemmerende overtuigingen die je hebt en hoe je die kan omzetten in helpende gedachten.

Op zich niks mis mee. Het is alleen niet voldoende!

Bovenstaande interventies zorgen er dan weliswaar voor dat je weer op de been komt en je je werk weer kunt hervatten, maar wezenlijk is er niks veranderd! Je doet misschien wel regelmatig je ontspanningsoefeningen. Je neemt je rust en gaat vroeger naar bed. Je probeert je draaglast te verkleinen door dingen van je lijstje te schrappen en je draagkracht te vergroten door ter ontspanning meer dingen te doen die je leuk vindt. Dit blijft echter balanceren.

Langzaam maar zeker pak je je werk steeds meer op. Je komt weer in je oude ritme. Totdat op een gegeven moment de emmer toch weer volloopt en de verschijnselen van een 2e burnout zich aandienen. Hoe kan dit?

Naar mijn idee is er niet diep genoeg gekeken naar de reden van je burnout.

Wat is de werkelijke reden dat je een burnout kreeg? Meestal zit het niet zozeer in de omstandigheden, maar in jezelf! En dat is goed nieuws, want daar kan je wat aan doen!

Uit angst en/of gewoonte blijven we vaak hangen in de situatie waarin we zitten. Dat voelt veilig. Maar wat nou als die situatie je juist ziek maakt? Dan is het belangrijk de situatie te veranderen en te onderzoeken waardoor jij in je eigen kracht blijft.

Ga eens na waar jij echt gelukkig van wordt. Waar werd je als kind blij van? Waar kan jij de hele dag mee bezig zijn en heb je daarna nog steeds energie? Waar mag men jou ’s nachts voor wakker maken? Voor mensen met een burnout zijn dit vaak moeilijke vragen.

Het gaat er namelijk om waar je passie ligt.

Bij een burnout is het passievlammetje echter vaak zo enorm klein, dat het bijna niet meer waarneembaar is. Toch is het van wezenlijk belang om hier naar op zoek te gaan. Wanneer je je passie gaat leven, maakt je ziel een vreugdedansje. Alles zal makkelijker gaan, omdat je datgene doet waarvoor je hier op aarde bent. Je voelt je gelukkig! Je hoeft niet meer krampachtig je draagkracht en draaglast in balans te houden, omdat je het grootste gedeelte van de dag bezig bent met je passie. Het leven is geen worsteling meer, maar het gaat stromen.  Je ervaart levensvreugde en leert weer genieten.

De meeste reguliere behandelaars zijn hier niet mee bezig. Zo zijn ze ook niet opgeleid. Gelukkig zijn er steeds meer coaches en trainers die jou wel goed kunnen helpen met het vinden van je eigen kracht en je passie. Maak daar gebruik van, zodat je nooit meer in een burnout-situatie terecht hoeft te komen, maar het leven gaat leiden waar je gelukkig van wordt, vanuit je eigen kracht en met zelf de regie over je leven.

*nationaal kompas volksgezondheid, 2014

Dit artikel is ook geplaatst op www.vrouwenpassie.nl

Mag ik je helpen?

Is jouw passievlammetje aardig gedoofd en wil je die weer opstoken? Vraag dan een gratis, korte online kennismakingssessie aan om te zien hoe ik je kan helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *