Dankbaarheid vergroot je geluk

Dankbaarheid is KEY!

Het loopt de laatste tijd niet zo soepel in mijn leven. Ik voel me niet echt blij. Dingen stromen niet. Nieuwe klanten blijven uit. Ik baal ervan, maar had geen idee waar het door kwam.

Totdat ik een sessie had met mijn coach Debbie Bernasco. ‘Ben jij nog wel dankbaar?’, vroeg ze mij.
Ai, die kwam binnen….
Nee, eerlijk gezegd was ik niet meer dankbaar voor wat er wel is. Ik was vooral gefocust op tekort, op wat er niet is, op wat ik mis in mijn leven. Stikjaloers was ik op al die anderen die het zo goed doen, die hebben wat ik ook zo graag wil.

Logisch misschien, maar zo zette ik mezelf wel compleet vast. Wat je aandacht geeft groeit. Als je focust op tekort, krijg je dus…juist, tekorten.

Dankbaarheid lijkt zo logisch. ‘Natuurlijk ben ik dankbaar voor wat ik heb’, zul je misschien denken. Maar is dat wel echt zo? Of neem je alles wat er wel is eigenlijk voor lief. Het is er gewoon. Je bent er niet meer van bewust. Als dat het geval is, zal je veel eerder signaleren wat er mist in je leven. Of dat nou om liefde, geld, gezondheid, energie of spullen gaat.

Je kunt dan gedachten hebben als: als ik maar meer geld had, dan ben ik van mijn zorgen af. Of: had ik maar een leuke partner, dan zou mijn leven veel fijner zijn. Of: zij heeft het makkelijker, zij heeft bergen energie.
Met deze gedachten richt je je op datgene wat jij niet hebt en wat een ander, in jouw ogen wel heeft. Afgezien van de vraag of deze gedachten waar zijn, is het niet handig om ze te hebben. Je legt je focus op dat wat een ander heeft en jij niet, op gemis dus, tekort. Volgens de Wet van Aantrekking trekt het gelijke het gelijke aan. Oftewel, focus op tekort en je krijgt meer tekort. Maar dat is niet wat je wil, toch?

Draai het om. Ga weer focussen op wat er wel is en trek daar meer van aan. Dat is overvloed.
Als eerste kun je je tekortgedachten onderzoeken met de 4 vragen van Byron Katie:
1. Is het waar wat ik denk?
2. Kan ik absoluut zeker weten dat het waar is?
3. Hoe reageer je, wat gebeurt er, wanneer je die gedachte gelooft?
4. Wie zou je zijn zonder die gedachte?
Formuleer vervolgens een positieve zin die je dagelijks als affirmatie opzegt.  Tot je het helemaal voelt en gelooft. Plak hem bijvoorbeeld op je spiegel, dan kom je hem steeds tegen.

Word je weer bewust van wat er allemaal wél is in je leven. Koop een mooi boekje en schrijf hier elke avond 3 dingen in op waar je die dag dankbaar voor bent. Dat kunnen hele kleine dingen zijn, maar ook grote dingen. Dat maakt niet uit. Er is echt elke dag wel iets te vinden waar je dankbaar voor kunt zijn. Weet je niks te bedenken, dan is deze oefening júist superbelangrijk. Het betekent dat je compleet de focus op positiviteit en overvloed kwijt bent. Schrijf dan gewoon iets heel kleins op, bijvoorbeeld dat lekkere kopje thee dat je hebt gedronken. Beetje bij beetje verleg je zo de focus naar alles wat er al in je leven aanwezig is. En dat is veel en veel meer dan je denkt. Wedden dat je daar vrolijk van wordt?

“Not every day may be good, but there is something good in every day”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *